Företag som vill ta hjälp av någon för att utföra ärenden via Skatteverkets e-tjänster, ska anmäla till oss att de vill ha ett ombud.
I e-tjänsten Ombud och behörigheter kan du meddela vem som ska vara ditt ombud samt byta och ta bort ombud.
Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.
Den som vill ha ett ombud anmäler detta via e-tjänsten Ombud och behörigheter eller med hjälp av en blankett. När ditt ombud är registrerat får du ett meddelande från oss. Meddelandet kommer digitalt om du har en digital brevlåda för myndighetspost, annars kommer det på papper.
Den som vill ta hjälp av ett ombud väljer vilken behörighet ombudet ska ha, alltså vad ombudet ska kunna göra. Det kan till exempel vara att lämna digital inkomstdeklaration och att läsa uppgifter från skattekontot. Du har automatiskt behörighet att använda många av Skatteverkets e-tjänster för ditt företags räkning om du är registrerad hos Bolagsverket som vd eller ensam firmatecknare.
Är du den som vill anlita ett ombud eller den som ska bli ombud? Läs mer på den sida som stämmer för dig.
Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.